سوالی که من از خودم می پرسم اینه که آیا تو لایق بهترین ها هستی ؟
قبل از اینکه جواب این سوال رو بدم باید چندتا سوال از خودم بپرسم
شما درنظر بگیرید که می خواهید یه لپ تاب بخرید ، بهترین لب تاپ بازار با سرعت حداکثر و گرافیک عالی و .... قیمتش فکر کنید 5 میلیون تومن ولی وقتی شما توانایی استفاده از این سرعت و توانایی سیستم رو ندارید چرا باید چنین هزینه ای انجام بدید ؟ اولین جواب می تونه این باشه که من پولش رو دارم و مهم نیست که می تونم استفاده کنم یا نه ، می خوام بهترین رو داشته باشم.
بریم سراغ سوال بعدی ، شما می خواهید یه دوست برای خودتون انتخاب کنید ، معیار های انتخاب دوست برای شما می تونه متفاوت باشه ، فکر می کنیم شما بهر دلیل علاقه دارید با فرد مورد نظر دوست باشید ، حالا باید ببینیم شما می تونید این انتخاب رو داشته باشید ؟ در این مورد انتخاب دوطرفه است و انتخاب شما ملاک نهایی نیست و دو طرف باید به این انتخاب راضی باشند ولی اینکه شما چقدر می تونید در این انتخاب تاثیر گذار باشید خودش یک مسئله است.
چی می خوام بگم ؟
ما می تونیم اجسام رو ( هر چیز بدون روح ) رو خارج از اینکه قابلیت استفاده از اون چیز رو داریم یا نداریم صرفا بر اساس توانایی مادی که داریم بخریم ما می تونیم یه لپ تاپ با آخرین تکنولوژی رو بخریم ولی طرز روشن کردنش رو هم بلد نباشیم ، ما می تونیم یه جزیره بخریم ولی یکبار هم داخل جزیره وارد نشیم ، ما می تونیم یه اسب بخریم ولی هیچ وقت سوارش نشیم ما می تونیم یه هواپیما بخریم و اضطراب پرواز داشته باشیم و هیچ وقت سوارش نشیم.
ولی ما می تونیم یه دوستی داشته باشیم که اون تمایل دوستی با ما نداره ؟
سوال سختیه ؟
آره ما شاید بتونیم یکنفر رو همراه خودمون داشته باشیم که اون تمایلی به این همراهی نداره ، ولی باید بابت این همراهی هزینه کنیم ، منظور از هزینه صرفا پول خرج کردن نیست ( که شاید هم در بعضی موارد خیلی هم باشه ) این هزینه ها می تونه شامل وقت گذاشتن ، تغییر کردن ، مطالعه کردن و ..... خیلی چیزهای دیگه باشه .
ولی چرا ما باید دنبال بهترین ها باشیم وقتی خودمون بهترین نیستیم ؟
آیا بهترین ها لایق بهترین هاست ؟
آیا زیباترین ها برازنده زیباترین هاست ؟
آیا محض اینکه ما توانایی بدست آوردن بهترین ها رو داریم باید مالک بهترین ها باشیم ؟
آیا ما صرفا بخاطر توانایی مادی می تونیم ( یا لایق اون هستم ) بهترین ها رو برای خودمون داشته باشیم ؟
وسوال آخر : تکلیف بهترین هایی که لیاقتشون رو داشتیم و بهشون نرسیدیم چی میشه ؟
اگه کسی نظری داره کمک کنه